A4 Traject Delft – Schiedam - Vroom Funderingstechnieken
Img 07

A4 Traject Delft – Schiedam

Vroom Funderingstechnieken heeft ca. 1500 van de 3500 in de grondgevormde Vibro-palen geproduceerd voor de aanleg van de A4 Delft - Schiedam. Rijkswaterstaat werkt aan een goede inpassing van dit nieuwe stukje snelweg van 7 km dat wordt aangelegd door de aannemerscombinatie A4ALL.

De 7 kilometer lange weg is de ontbrekende schakel op de A4 tussen Den Haag en Rotterdam. ‘Dit meest besproken stukje weg van Nederland is cruciaal voor een betere bereikbaarheid in de regio en daarmee voor de economie’, aldus minister Schultz van Haegen. De aanleg van de snelweg kent een lange voorgeschiedenis, waarvoor het eerste plan uit 1953 dateert. ‘Dit kleine stukje weg ging kopje onder in het drijfzand van trage politieke besluitvorming, tegenstrijdige regelgeving en slepende procedures. De gemiddelde besluitvormingstijd is gehalveerd; we gaan nu van plan tot schop in zeven jaar’. Met de nieuwe weg wordt het volgende bereikt:

  • betere bereikbaarheid tussen Rotterdam en Den Haag
  • minder drukte op het wegennet van Delft, Midden-Delfland, Lansingerland en het Westland (A13)

Oplevering 2015

De weg, die in 2015 wordt opengesteld voor het verkeer, krijgt een verdiepte ligging en een tunnel. Daarbij krijgt het gebied een kwaliteitsimpuls. Er wordt geïnvesteerd in de aanleg van 100 hectare natuur, ecoducten, de sanering van glastuinbouw, de aanleg van ruiter- en wandelpaden, waterberging en duurzame landbouw.

A4ALL

De nieuwe weg wordt aangelegd door het consortium A4ALL, bestaande uit de bedrijven Boskalis, Heijmans en VolkerWessels. De weg krijgt van Delft naar Schiedam twee rijstroken met een ruimtelijke reservering voor een extra rijstrook en van Schiedam naar Delft drie rijstroken.
Van de 7 kilometer wordt 2,6 kilometer van de nieuwe weg half verdiept aangelegd (vanaf Delft). Hierna volgt 1,4 kilometer verdiepte weg tot aan de bebouwing bij Vlaardingen en Schiedam. Daar verdwijnt de snelweg in een landtunnel van 2 kilometer. Hierna kruist de A4 het knooppunt Kethelplein om vervolgens aan te sluiten op de bestaande A4 naar de Beneluxtunnel en de A20. Op de A4 tussen de Kruithuisweg in Delft en Rijswijk worden dubbellaags zoab en verkeerssignalering aangebracht.

FEITEN EN GETALLEN

Werk 23144

Project Doortrekken A4 Traject Delft – Schiedam
Opdrachtgever Rijkswaterstaat
Aannemer A4ALL waarin Boskalis, Heijmans en Volker-Wessels samenwerken
Planning en aanpak

  • Start uitvoering: april 2012
  • Uitvoering 2012 t/m 2015
  • Oplevering 2015

Funderingswerkzaamheden
Vroom Funderingstechnieken en collega funderingsbedrijven.
Het aandeel dat Vroom realiseerde betreft ca. 1500 van de 3500 Vibro-palen.

  • Lengte ca. 31,00 m
  • Doorsnede 508 mm.

Diverse Vroom ploegen hebben een bijdrage geleverd:
• Machinist Niels Veerman met Rik Binken en Ron Koorn
• Machinist Michel Hilster met Guido Hamstra en Jacob Banning
• Machinist John Heemskerk met Erwin Spruit en Justin Dormoy
En verder hebben Peter Meuleveld en Danny Dokman op deze
locatie gewerkt
Projectleider Fred Klaver
Foto’s Martijn de Krijger van Heijmans maakte de foto’s.
Totale projectkosten € 650 miljoen

Klik hier voor projectinfo op website Heijmans.

Klik hier voor info van Rijkswaterstaat