Over Vroom

Vroom verduurzaamt

Voor Vroom Funderingstechnieken B.V., i.c. Materieelbeheer Vroom B.V., is het investeren in en het volgen van de ontwikkelingen met betrekking tot ‘schone’ motoren en het terugdringen van (diesel)emissie niet nieuw. Reeds vanaf het in werking treden van de TIER (VS) en EU-Stage normeringen voor dieselmotoren worden deze schema’s altijd gevolgd. Er is in de loop der jaren flink geïnvesteerd in de aanschaf van nieuw materieel, wat altijd voldoet aan de laatste stand der techniek.


In de jaren 80 en 90 was Vroom zijn tijd al ver vooruit. De stationaire betonmixers, die voornamelijk bij het vervaardigen van Vibropalen worden ingezet, waren elektrisch-hydraulisch aangedreven. Vanwege het stationaire karakter van deze machines was dat ook een logische keuze, die tal van voordelen kende: minder geluid, minder trillingen en minder dieselmotoremissie. Echter bleek de stroomvoorziening op de bouwlocatie vaak onvoldoende, waardoor regelmatig storingen optraden. Vanwege het feit dat deze problematiek blijvend leek, aangevuld met een gezonde drang om zelfvoorzienend te zijn, zijn we in de loop der tijd grotendeels overgestapt naar diesel-hydraulisch aangedreven, geluid gedempte stationaire betonmixers.


Emissie

Als we het over duurzaamheid en emissie hebben, is de focus de afgelopen jaren nog wel eens verschoven van bijvoorbeeld geluid en trillingen naar de uitstoot van koolstofdioxide (CO2) en fijnstof en de uitstoot van stikstofoxiden (NOx). Op alle vlakken is Vroom al jaren bezig om op de hoogte te blijven van ontwikkelingen en voorop te lopen in het zoeken naar praktische oplossingen.

Vroom gelooft erin om niet te focussen op specifiek één van deze factoren, maar oog te hebben voor alle aspecten. Dat is de reden dat wij niet alleen de oplossing zoeken in technische maatregelen, maar ook vanuit de bron redeneren. Wij denken als specialist in funderingstechnieken mee met de klant. Het kiezen van een alternatief paalsysteem kan op meerdere vlakken winst opleveren. Ook innovatieve nieuwe paalsystemen gaan een bijdrage leveren aan het bewerkstelligen van lagere emissies en een verduurzaming van ons bedrijf.   

Heden en nabije toekomst

Op dit moment is het overgrote deel van ons machinepark uitgerust met dieselmotoren die aan minimaal EU-Stage IV voldoen. De laatste jaren is flink geïnvesteerd in nieuwe machines ter vervanging van ouder materieel. Recent is een Woltman 55DR met TIER4Final (EU-StageIV) Caterpillarmotor in gebruik genomen. Er zijn een Woltman 35DR met EU-StageV Caterpillarmotor en een Junttan PMx22 met EU-StageV motor in bestelling. Daarnaast zijn er reeds vanaf eind 2019 tien Vigor V-250HPU powerpacks EU-StageV in gebruik genomen, die worden ingezet bij het vervaardigen van Vibropalen. Bovendien zijn er vier Ljungby L18 EU-StageV shovels in bestelling die we verwachten in het najaar van 2021 in gebruik te gaan nemen. 

Naast investeren in nieuwe machines, zijn inmiddels een flink aantal machines gehermotoriseerd. Bijvoorbeeld twee Woltman funderingsmachines (1x THW7528D en 1x THW6527D), die inmiddels zijn voorzien van nieuwe Caterpiller C18 respectievelijk C13 Tier4Final, een Hitachi KH300-3GLS, die is voorzien van een VolvoPenta TAD882 EU-StageV en een Hitachi CX700GLS, die is voorzien van een VolvoPenta TAD880 EU-StageV motor. Daarnaast nog een nieuwe Hillcon HSCX700GLS, die is voorzien van een VolvoPenta TAD882 EU-StageV motor. Tenslotte zijn er twee zware boorpowerpacks gehermotoriseerd naar 585kW VolvoPentamotoren EU-StageV en volgen later dit jaar de eerste minigraafmachines met StageV-motor.

In het reduceren van dieselmotoremissie zijn dit flinke stappen vooruit. Het merendeel van het operationele machinepark is op deze manier voorzien van StageIV of StageV-motoren. En alle transportmaterieel is voorzien van motoren met milieuklasse Euro5 of hoger. 

Daarnaast hebben we als pilot twee elektrisch-hydraulisch aangedreven stationaire betonmixers ingezet op diverse projecten. Hiermee doen we praktijkervaring op en verwachten we dit snel, breed uit te kunnen breiden. Binnenkort zal zelfs een mixer omgebouwd worden naar accu-elektrisch.


Toekomst

Uiteindelijk ligt onze focus op het inzetten van elektrisch bouwmaterieel. Naast de eerder genoemde stationaire mixers zijn alle groutpompen reeds sinds 2010 100% elektrisch. En dat geldt bijvoorbeeld ook voor het merendeel van de heftrucks op de werkplaatsen. Wij geloven in de 100% elektrisch aangedreven funderingsmachine. De grootste uitdaging hierin is de stroomvoorziening op de bouwlocatie en de benodigde ‘cultuuromslag’, zowel bij opdrachtgevers als bij personeel. Voor een funderingsmachine zijn dusdanig grote vermogens aan stroom nodig, dat dit niet zomaar overal beschikbaar is. Het vergt een zeer goede werkvoorbereiding, maar in veel gevallen is de infrastructuur in Europa hier nog niet op berekend. 


We voeren met meerdere partijen al gedurende langere tijd verregaande gesprekken over het elektrificeren van materieel. Het is ongetwijfeld een kwestie van tijd en dan zal de eerste accu-elektrische funderingsmachine bij Vroom zijn intrede doen.

Op dit moment zijn wij samen met onze partners bezig met onderzoeken en ontwikkelingen omtrent de energievoorziening voor grote vermogens op de bouwplaats. Ook zijn diverse machinefabrikanten aan het werk om de eerste volledig elektrische machines op de markt te brengen. De (meer)kosten zijn echter exorbitant hoog. Uiteraard volgen wij deze ontwikkelingen op de voet en geloven wij in een uiteindelijk emissieloze bouwplaats.